In de eerste drie maanden van dit jaar raakten maar liefst 1.361 mensen geld kwijt omdat ze via internetbanking bestolen werden. Dat is 60 procent meer dan een jaar eerder.
En zo goed als alle gevallen zijn toe te schrijven aan phishing, een techniek om uw codes en privégegevens te stelen.
Phishing mag dan wel een klassieke en gekende techniek zijn, de dieven vinden voortdurend nieuwe wegen om hem toe te passen. Naast vervalste mails gebruiken ze nu ook telefoontjes, sms'en, whatsappberichten, social mediaboodschappen en online zoekertjes.
Zo sturen ze bijvoorbeeld berichten uit in naam van warenhuizen of pretparken met daarin grote kortingen of wedstrijden. Of ze contacteren verkopers op tweedehandssites en vragen hen via een link hun gegevens door te geven.
"Toch is er één basiskenmerk waarmee phishing kan worden 'ontmaskerd'", zegt Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin. "Elk bericht - of het nu een e-mail, SMS of social media bericht betreft - die via een link doorverwijst naar een site om codes door te geven is fraudeleus. Geen enkele officiële instelling - en zeker uw bank niet - zal ooit vragen naar uw persoonlijke codes. Die moeten geheim blijven."
Wat moet ik doen als ik toch bestolen ben?
Neem zo snel mogelijk contact op met uw bank, zegt Marchand. Zij gaan in eerste instantie uw kaart of rekening blokkeren.
"Daarna zal de bank een onderzoek voeren naar de omstandigheden waarin de fraude zich heeft voorgedaan. We zien dat de meeste banken de fraude gaan terugbetalen, tenzij er sprake is van bedrog, opzettelijkheid of grove nalatigheid. Maar in de meeste gevallen is de consument beschermd." (VRTNWS)